Spreekluisterverbinding: van 2G naar 4G

Opgesloten zitten in een lift wil natuurlijk niemand, maar in een uitzonderlijk geval kan het gebeuren. Het is dan een geruststellend idee dat u met één druk op de knop direct in contact komt met iemand die ervoor zorgt dat u snel weer bevrijd bent. Dit wordt de spreekluisterverbinding van uw lift genoemd.

KONEM550DXHyvinkaamodel:1920x705%28hero%29

Wat doet een spreekluisterverbinding en waarom is het belangrijk?

De spreekluisterverbinding is een alarmsysteem dat 24 uur per dag verbinding kan maken, vanuit de cabine van de lift, met het KONE Customer Care Center. De verbinding is van belang om bij opsluitingen altijd contact te kunnen leggen met KONE om de veiligheid van de gebruiker te garanderen. Een spreekluisterverbinding moet actief zijn om te voldoen aan de gestelde veiligheidseisen van uw lift. Doet de spreekluisterverbinding het niet, dan wordt de lift afgekeurd.

Hoe werkt een spreekluisterverbinding?

De spreekluisterverbinding in de liftinstallatie is via een modem gekoppeld aan een mobiel telefonienetwerk. Middels het netwerk kan verbinding worden gemaakt met ons Customer Care Center. Op dit moment zijn er spreekluistervoorzieningen, die nog actief zijn via het 2G-netwerk. In de loop van 2025 wordt het 2G-netwerk door de mobiele netwerkbeheerders uitgeschakeld. Dat betekent dat voor 2025 alle verbindingen, die via het modem gekoppeld zijn aan het 2G-netwerk, moeten worden overgezet naar het 4G-netwerk; anders zal de spreekluisterverbinding niet meer werken.

Wat moet er gebeuren?

Om te zorgen dat de spreekluisterverbinding naar behoren blijft werken, is het van belang dat uw installatie is voorzien van het juiste modem. Het bestaande modem zal vervangen worden door een modem dat geschikt is voor het 4G-netwerk.

Is mijn spreekluisterverbinding geschikt voor het 4G-netwerk?

In onderstaand formulier kunt u checken of uw verbinding reeds geschikt is voor het 4G-netwerk. Vul het installatienummer in van uw lift en u ziet direct of uw spreekluisterverbinding al geschikt is voor het 4G-netwerk. De check kunt u alleen doen voor installaties, die bij KONE in onderhoud zijn.

Is uw spreekluisterverbinding geschikt voor het 4G-netwerk? Dan hoeft u niets te doen. Is dit niet het geval, vul dan het contactformulier in. U ontvangt een vrijblijvende offerte op maat voor het vervangen van uw spreekluisterverbinding.

Heeft u vragen over de 2G-uitfasering? Lees hier de veelgestelde vragen.

Spreekluisterverbinding: van 2G naar 4G

Veelgestelde vragen 2G-uitfasering

  • De capaciteit van de netwerken is beperkt, daarbij groeit de databehoefte nog steeds. 2G maakt deels gebruik van dezelfde frequentie als 4G. De ruimte die het stoppen met 2G oplevert, kan weer gebruikt worden voor het 4G-verkeer.

  • De belangrijkste telecom providers zoals KPN en Vodafone hebben aangegeven om in 2025 het 2G netwerk definitief uit te schakelen.

  • Gezien de grote hoeveelheid modems die er zullen moeten worden vervangen en de tijd die daarmee gepaard gaat, moeten we hier ook ruim voor de deadline mee starten om alle liften op tijd over te kunnen zetten op het 4G-netwerk en zodoende afgekeurde liften te voorkomen.

  • In dat geval doet uw spreekluisterunit het niet meer ná het vervallen van 2G en kunt u bij een onverhoopte opsluiting geen contact maken met ons Service Center om u of andere gebruikers te bevrijden. Daarnaast zal uw lift bij de eerstvolgende keuring worden afgekeurd door de keurende instantie.

  • Op het moment dat de unit bij u werd geplaatst, was nog niet bekend dat het 2G-netwerk in 2025 zou gaan verdwijnen. Pas nadat dit bij ons bekend werd, is er een nieuw product ontwikkeld.

  • Uit onze gegevens blijkt dat de spreekluisterunit in uw installatie nog niet geschikt is voor het 4G-netwerk. U ontvangt van ons een offerte om uw installatie daarop aan te passen.

  • Op uw aanvraag ontvangt u van ons een offerte voor een KRM-spreekluisterverbinding die is voorzien van een SIM-kaart die via het 4G-netwerk verbinding maakt met ons Service Center.

  • Nee, de kosten vallen niet onder de dekking van uw contract. Het vervallen van 2G is geen beslissing van KONE, maar is besloten door de providers. Deze onvoorziene (noodzakelijke) aanpassing van uw installatie(s) kent dus geen contractuele dekking.

Cookies

We gebruiken cookies om de functionaliteit van de site te optimaliseren en om u de best mogelijke ervaring te geven tijdens het surfen op onze site. Als u hiermee akkoord gaat en alle cookies accepteert, hoeft u alleen maar op de knop 'Accepteren' te klikken.

WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

Geen land gevonden

Naar landenwebsite