Als facility manager krijgt u er dagelijks mee te maken. Situaties – problemen wellicht – waar u niet op zit te wachten, die u niet had voorzien en waar u eigenlijk helemaal geen tijd voor heeft. Lift storingen is daar één van. Het lijkt wel alsof de lift altijd op het verkeerde moment stilvalt. En u weet precies wat dat betekent….
Oorzaken van storingen
Storingen zijn vervelend. Natuurlijk niet alleen voor u, maar ook voor de eindgebruikers van de lift. Zeker als het een essentiële lift betreft moet deze beschikbaar zijn. Het liefst altijd. In een ideale wereld is dit zeker het geval. Maar helaas blijkt dat in de praktijk lastiger. Hoe komt dat?
De grootste oorzaak van lift storingen is onjuist gebruik. Dat kan vandalisme zijn, het moedwillig kapot maken van de lift. Of het per ongeluk beschadigen van de lift of door het niet juist gebruiken hiervan. Denk hierbij aan:
- Nog snel door de deuren heen rennen terwijl deze dicht gaan
- Met een hard voorwerp – bijvoorbeeld scootmobiel of winkelwagen – tegen de deuren aan rijden
- Kinderen die de lift deuren als goal gebruiken tijdens het voetballen
- Te zwaar beladen van de lift
Om deze storingen te voorkomen is goede voorlichting van belang.
Goede voorlichting loont!
Weinig gebruikers van de lift zullen zich bewust zijn van de gevolgen die het verkeerd gebruik ervan kunnen hebben. Zij realiseren zich waarschijnlijk niet dat hun gedrag een grote invloed kan hebben op de beschikbaarheid van de lift. Goede voorlichting over het gebruik is belangrijk. En kan uw werkdruk aanzienlijk verminderen.