Monteurs van liften komen traditioneel een aantal keer per jaar op vaste momenten langs voor onderhoud van de lift: een keer per jaar is wettelijk verlicht, maar in de praktijk gaat het om tussen de vier en twaalf keer per jaar, afhankelijk van hoe frequent de lift gebruikt wordt en hoe oud hij is.
Sinds de liften van KONE echter via sensoren op de cloud aangesloten kunnen worden, kunnen de monteurs preventief langsgaan. Hierdoor zijn ze in staat om in actie te komen voordat een storing optreedt en kan stilstand voorkomen worden.
Deze technologische ontwikkeling is ongetwijfeld “een van de grootste innovaties van de afgelopen decennia,” zegt Huibers. “Met 24/7 liftonderhoud via de cloud kunnen we de data van alle liften in de wereld die gekoppeld zijn meten en analyseren.”
Nieuwe en bestaande liften
Als voorbeeld geeft hij liftdeuren in een flat van een woningbouwcorporatie die er 1,5 seconde over doen om open te gaan. Uit de data blijkt echter dat een deur op een van de verdiepingen er 1,6 seconde over doet. Misschien zit er vuil tussen de deur en uiteindelijk zal die deur niet dichtgaan en treedt een storing op.
Huibers: “In zo’n geval krijgt een monteur in de buurt via een app op zijn telefoon een melding en kan er dan heen gaan om te kijken wat er aan de hand is. Onze klant voorkomt daarmee dat de lift stil komt te staan.”
Bij nieuwe KONE liften kan dit systeem, de zogenoemde 24/7 Connected Services, standaard meegeleverd worden. Maar ook de liften die al in gebruik zijn, kunnen gemakkelijk met internet verbonden worden via een kastje dat op de lift aangesloten wordt.
Lagere CO2-footprint
De KONE-monteurs kunnen door dit slimme systeem veel efficiënter werken. Ze kunnen namelijk gemakkelijk afwijkingen die in buurt van elkaar zijn combineren. Terwijl een monteur direct moet komen als een lift plotseling stil komt te staan. De werkzaamheden waar hij mee bezig is op een andere locatie moet hij dan onderbreken en na afloop weer terugkeren naar dat eerste adres.
Huibers: “Doordat je dus je reisafstanden reduceert, verlaag je ook je CO2-uitstoot.”
Bij een gebouw dat niet aangesloten is op dit systeem moet de monteur de deuren van alle liften nakijken. Als een gebouw wel aangesloten is en het systeem heeft doorgekregen dat er iets mis is met de deur op de derde en elfde verdieping, dan hoeft de monteur alleen die deuren te controleren. Dat bespaart onnodige ritjes met de lift.
Goedkoper en duurzamer
Er zitten nog meer milieuvoordelen aan het werken met dit geavanceerde systeem, vertelt de sales manager modernisering. Doordat de sensoren de staat van de lift meten, weet je namelijk ook veel nauwkeuriger wanneer je onderdelen moet vervangen. Dat moet niet te laat gebeuren natuurlijk, want dan kan de lift stil komen te staan, maar je moet onderdelen ook niet te vroeg afschrijven en weggooien.
“Je wil een onderdeel eigenlijk iets net voordat het kapot gaat vervangen want dat is goedkoper en milieuvriendelijker. Dat is precies wat we doen met 24/7 onderhoud via de cloud omdat we vooraf op de hoogte worden gesteld door de data.”
Steeds betere voorspellingen
Toch kun je niet alles door de techniek vervangen, vertelt Huibers. Er blijven zaken die monteurs met hun ogen moeten blijven bekijken. Twee keer per jaar komen de monteurs van KONE sowieso om te kijken hoe de lift ervoor staat. Met dit systeem komen ze uiteindelijk niet minder vaak in een gebouw, misschien soms wel vaker omdat ze vooraf geïnformeerd worden als er wat aan de hand is. Alleen zijn die momenten met behulp van de data dus veel gemakkelijk vooraf te bepalen en daardoor te combineren met andere afspraken.
De data worden nu sinds drie jaar opgeslagen. Huibers: “Hoe langer we hiermee gaan werken en hoe meer liften hierop aangesloten worden, hoe beter onze analyses zullen zijn en hoe beter de voorspellingen.”
Meer weten over 24/7 liftonderhoud via de cloud? Lees meerof neem contact met ons op.