Elke lift kan in storing raken. Dit kan onder andere komen door veroudering, onjuist gebruik of een technisch mankement. Als een lift in storing gaat is het belangrijk dit bij ons te melden. Dat kan telefonisch, via de intercom in de lift (alleen bij opsluiting), via de KONE Mobile app of door het gebruik van het contactformulier op de website.
Storing melden
Een storing kan 24 uur per dag, 7 dagen per week gemeld worden. Op ons callcenter zit er altijd, ook ’s nachts, een team klaar om u snel te woord te staan. Zij zullen uw vragen beantwoorden en de monteur op de hoogte stellen van de storing.
De monteur gaat op pad
Bij een opsluiting zoekt de callcenter agent de monteur die het dichtst bij u in de buurt is, zodat deze zo snel mogelijk ter plaatse zal zijn. Gemiddeld zal dit binnen 36 minuten zijn, maar uiterlijk binnen 1 uur. Als u opgesloten bent in de lift raak dan niet in paniek, probeer niet zelf de deuren te forceren, in de liftcabine bent u op een veilige plek. De monteur doet zijn uiterste best om u zo snel mogelijk te bevrijden.
In andere gevallen zal de monteur uiterlijk binnen 2 uur ter plaatse zijn. Onze monteurs hebben altijd de meest gebruikte onderdelen bij zich. Hierdoor kunnen de meeste storingen direct worden opgelost. Soms komt het voor dat een onderdeel besteld moet worden. Deze wordt dan vaak de volgende dag al in de bus van de monteur geleverd.
Veel gestelde vragen bij een liftstoring of opsluiting
Is het sneller om de brandweer te bellen bij een opsluiting?
In een medische noodsituatie is het vanzelfsprekend dat de hulpdiensten ingeschakeld worden. In overige gevallen adviseren wij om op de monteur te wachten. Deze wordt altijd direct op pad gestuurd bij een opsluiting en zal uiterlijk binnen een uur aanwezig zijn.
Kan ik zelf de lift openen als ik ben opgesloten?
Nee, dit wordt te allen tijde afgeraden. In de liftcabine bent u veilig, blijf kalm en wacht op hulp. Wij adviseren om nooit zelf de deuren open te breken. U kunt zich bezeren, daarbij kan de lift ook tussen de verdiepingen stil gevallen zijn. Als u de deuren open krijgt betekent het niet dat u er eenvoudig uit kunt komen, u kunt misschien zelfs in de liftschacht vallen, doe dit dus nooit.
Ook kunnen er bij het open breken beschadigingen ontstaan aan de lift. De kosten voor het herstellen hiervan worden doorberekend aan degene die de schade heeft gemaakt.
Wij hebben een storing gemeld, wanneer kunnen we de monteur verwachten?
Wij streven er naar om binnen 2 uur, tenzij hier andere contractafspraken over zijn gemaakt, een monteur ter plaatse te hebben. Deze zal dan proberen de lift weer werkend te krijgen. Helaas kan het gebeuren dat er een bepaald onderdeel kapot is, dat besteld moet worden. Hierdoor kan de lift langer buiten werking zijn.
Bewoners kunnen hun huis niet in doordat de lift stilstaat, hoe lang gaat dit duren?
Wij doen er alles aan om de lift zo snel mogelijk werkend te krijgen. Bij een defect onderdeel wordt er direct een offerte gemaakt voor het vervangen hiervan. Soms moet het onderdeel besteld worden, hier kan een aantal dagen overheen gaan. Ook kan de reparatie vertraging oplopen, omdat er nog op goedkeuring van de offerte wordt gewacht.
De liften zijn verouderd en staan vaak stil, wat kunnen wij hier aan doen?
Als de lift ouder is dan 15 jaar kan modernisering een optie zijn. Bij modernisering worden bepaalde onderdelen vervangen, waaronder de deuren of besturing. Hierdoor zal de lift minder vaak stil vallen en wordt de levensduur verlengd. Bij liften ouder dan 25 jaar, die nooit eerder gemoderniseerd zijn, adviseren wij om deze geheel te vervangen. Dan heeft u alle voordelen van een nieuwe lift, met minimale overlast.
Wilt u een storing melden?
U kunt de storing direct online melden via dit formulier, via de KONE Mobile app of bellen met onze klantenservice op 0900 - 22 55 566 (€0,20 per gesprek).