WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

United States

Naar landenwebsite

Back to top

Internet of Things: wat is het en wat kan de facilitair manager ermee?

De laatste jaren komt geregeld de term ‘Internet of Things’ voorbij in het nieuws. Het Internet of Things, of kortweg IoT, wordt ook regelmatig in één adem genoemd met het vergemakkelijken van het beheer van gebouwen. Maar wat is het eigenlijk? En wat kun je ermee?

Grof gezegd is IoT het verbinden van allerlei objecten in een netwerk zodat ze met elkaar kunnen communiceren. En hoe meer installaties verbonden worden, hoe slimmer het systeem wordt. Nu gaat het niet alleen om computers en smartphones maar ook om allerlei apparaten die we in het dagelijks leven gebruiken zoals koelkasten, kopieerapparaten, koffiemachines, liften en allerlei installaties in gebouwen.

IoT voor slim gebouwenbeheer

Binnen facilitair management is het IoT de laatste jaren een hot topic. Er zijn veel mogelijkheden om dankzij het IoT het beheer van gebouwen en de werkomgeving veel efficiënter te maken. Eigenlijk kan alles waar een zendertje en een sensor in past, aangesloten worden op het netwerk van IoT.

Efficiency en besparingen op de werkplek door IoT

De meest voorkomende toepassing is momenteel het meten van de werkplekbezetting in een kantoorgebouw. Sensoren registeren hoeveel mensen er gebruik maken van een werkplek en hoe lang ze deze bezet houden. Zo kun je ervoor zorgen dat het aantal vierkante meters van een ruimte optimaal worden benut. De schoonmaak kan hierop afgestemd worden; een ruimte die veel gebruikt wordt door veel verschillende mensen, kan vaker worden schoongemaakt. Sensoren kunnen ook de temperatuur in specifieke ruimtes regelen, afhankelijk van de behoeften van de gebruiker. Door slimme meters en sensoren op energieleidingen te plaatsen, is het mogelijk data te verzamelen over energieverbruik en CO2-uitstoot. Zo kun je doelgericht werken aan besparingen en het halen van duurzaamheidsdoelstellingen.

Optimale klantbeleving door IoT

Bij een gebouw waar veel klanten worden ontvangen, kan het IoT bijdragen aan een betere klantbeleving. Zo is het mogelijk het kenteken van een bezoeker te registeren zodat de slagboom automatisch opengaat als deze aan komt rijden en ook degene waarmee de klant een afspraak heeft, automatisch een seintje te geven. Ook kan de lift alvast opgeroepen worden om de bezoeker naar de juiste etage te brengen.

Liftonderhoud optimaliseren met IoT

img_KONE_AMOSREX_3

Liften spelen een belangrijke rol binnen een gebouw, voor het facilitair beheer is het cruciaal dat de liften goed en veilig functioneren. Goed onderhoud is hierbij van groot belang. KONE is de eerste liftfabrikant die het IoT inzet om het service- en onderhoudsniveau van liften in gebouwen te verhogen met de dienst 24/7 Connected Services. De liften worden uitgerust met sensoren die real time data verstrekken over de prestaties van de lift. Deze data wordt opgeslagen en gekoppeld met het IoT Watson platform van IBM. Het platform kan aan de hand van deze data patronen herkennen en weet precies wanneer de lift “normaal” presteert. De toegevoegde waarde van dit systeem is merkbaar op het moment dat er een afwijking wordt geconstateerd. Dan wordt er namelijk een melding naar de monteur gestuurd. Kan deze afwijking op korte termijn een storing veroorzaken dan komt de monteur naar uw locatie. Hij beoordeelt het onderdeel en vervangt deze indien noodzakelijk. Hierdoor kan de beschikbaarheid aanzienlijk worden verhoogd.

Voordelen van liftonderhoud met IoT

Zoals hierboven beschreven is het grootste voordeel de toename in beschikbaarheid. Technische storingen kunnen hiermee voorkomen worden. Hierdoor zal er minder ongeplande stilstand zijn, het bevordert de veiligheid en er is minder kans op een opsluiting. Tenslotte krijgt u ook toegang tot de verzamelde data in de vorm van een dashboard. Hierin staat alle informatie over de liften die u beheert. Bijvoorbeeld over de prestaties en hoe vaak deze gebruikt worden op bepaalde tijdstippen. Als u dit laatste combineert met een People Flow Intelligence systeem heeft u daarnaast ook controle over de mensenstroom in uw gebouw.

Het mooie is dat IoT ook toe te passen is binnen een bestaande werkomgeving in bestaande gebouwen. De mogelijkheden zijn legio. Veel leveranciers van installaties en services kunnen meedenken en helpen met passende oplossingen. Bekijk hier meer informatie over het gebruik van IoT in liftonderhoud.