Ja, dat klinkt raar, maar wat we bedoelen is dat we doordat we zoveel informatie ontvangen ruim op tijd actie kunnen ondernemen zodat er eigenlijk dus helemaal geen storing meer kán ontstaan!'
Zoveel informatie, waar heb je het over?
Alle liften kunnen verbonden worden met de cloud, via die verbinding sturen ze ons non stop informatie door. Hoe vaak gaan de deuren open en dicht, gaat dit soepel of maken ze geluid? Hoeveel ritten maakt de lift oftewel hoe vaak gaat de lift naar boven en beneden. Is de spreekluisterverbinding nog in orde? Zodat er in het geval van een opsluiting voor hulp direct contact gemaakt kan worden met onze klantenservice. Het verzenden van informatie gaat 24 uur per dag, 7 dagen per week door, dus wij weten echt precies wat de lift nodig heeft.
En wat doen jullie dan met al die informatie?
Als wij ‘afwijkende’ informatie krijgen van een lift, dan sturen we dit direct door naar onze monteur. Het hoeft niks ernstigs te zijn, maar wel een probleem dat in de toekomst mogelijk een storing kan veroorzaken. Wanneer de monteur op locatie is voor een onderhoudsbezoek, controleert hij het bericht dat hij vanuit de cloud gekregen heeft. Klopt dit en is er inderdaad een onderdeel aan vervanging toe, dan bespreekt hij dit direct met de klant. Omdat de informatie ruim op tijd komt, kan de reparatie bij het volgende onderhoudsbezoek uitgevoerd worden.
En wat levert dit dan op?
We noemen dit dan 'predictief’ onderhoud, oftewel, wij kunnen door al deze informatie voorspellen dat er in de toekomst iets kapot gaat en de lift mogelijk stil komt te staan. Voorheen was het enkel preventief onderhoud, op basis van kennis, ervaring en het gebruik van de lift. Maar nu zijn we dus nog slimmer met al die live informatie! En voorkomen is beter dan genezen zullen we maar zeggen. Het bespaart een hoop tijd én extra kosten en u levert het dus meer beschikbaarheid van de lift én geld op! Meer lezen over predictief onderhoud.