Delen

De evolutie van lift onderhoud, van vroeger tot nu

In de afgelopen tientallen jaren is de technologie met grote stappen vooruitgegaan. Apparaten, die we vroeger alleen in science fiction zagen, worden nu gebruikt om sneller en efficiënter te werken. Dit heeft ook impact gehad op de manier waarop KONE monteurs hun werk doen.

Het verleden

Risto Alaluusua is halverwege de vijftig en werkt al meer dan 30 jaar als onderhoudsmonteur voor KONE Finland. Zijn loopbaan bij onze Finse collega’s begon bij toeval.

“Ik werkte op de bouw toen ik twee lift engineers ontmoette, Ilkka Mustonen en Eero Lipponen. Zij vertelden mij over de KONE Academy waar mensen worden opgeleid tot lift monteur. Toentertijd had KONE al een goede reputatie als werkgever dus ik besloot het erop te wagen, solliciteerde en werd aangenomen.”

Nu, 30 jaar later, kent Risto de liften en roltrappen van binnen en buiten en heeft hij de grote veranderingen in techniek van dichtbij meegemaakt.

“Toen ik aan het eind van de Jaren Tachtig het veld in ging maakten we nog gebruik van een groot bord aan de muur waarop alle installaties stonden die we moesten inspecteren. Als de inspectie klaar was moeten we dat daar invullen. Aan het eind van het jaar, als de lijst vol was, werd het bord schoongemaakt en begonnen we opnieuw.”

Zelfs toen, herinnert Risto zich, was het bedrijf al bezig met de laatste gadgets en technieken om het werk efficiënter uit te laten voeren, om zo klanten beter van dienst te zijn.

“We kregen piepers mee die twee signalen gaven. Meerdere lange piepen achter elkaar betekende een normale klus. Vijf korte piepen betekende dat er mensen opgesloten zaten in een lift. Dan moesten we naar kantoor bellen voor het adres en gingen we zo snel mogelijk naar de locatie.”

Het heden

Innovatieve manieren van werken zijn altijd karakteristiek geweest voor KONE, zegt Risto. Hij benadrukt dat zijn werk betekent dat hij continu op de hoogte moet blijven van nieuwe methodes, producten en processen.

Duizenden kilometers verderop in Nederland wordt ook volop gebruik gemaakt van deze nieuwe technologieën. Onze onderhoudsmonteurs maken tijdens hun werk gebruik van mobiele apps.

In de afgelopen 25 jaar is er veel veranderd. Vroeger moesten de monteurs naar kantoor om te weten wat er speelde. Tegenwoordig is dit veel beter gestroomlijnd. Door de apps zijn de monteurs altijd op de hoogte, waardoor ze niet langer langs kantoor hoeven, maar zelfstandig kunnen opereren in het veld.

Monteurs maken gebruik van een Field Terminal met een app waarin alle informatie staat die zij nodig hebben voor hun werkzaamheden. Hierin staan de taken voor de dag en ze ontvangen hierop een melding bij problemen. Kan de monteur het niet zelf oplossen, dan kan hij gebruik maken van diverse hulplijnen.

Voor de introductie van de Field Terminal ontving de monteur enkel telefoontjes en berichtjes met minimale informatie over de kapotte installatie. Tegenwoordig is de monteur veel beter geïnformeerd en kan hij direct contact opnemen met ons technisch support team of met het IT team bij software problemen. Dit maakt hun werk veel efficiënter.

De toekomst

In het begin van dit jaar lanceerden wij wereldwijd de 24/7 Connected Services. In Frankrijk werd recent een eerste pilot project afgerond. Voor dit project zijn apparaatjes die data verzamelen geïnstalleerd in liften. De verzamelde data wordt direct naar de cloud gestuurd en geanalyseerd met behulp van het IBM Watson Internet of Things (IoT) systeem.

Deze informatie wordt gebruikt om elk detail van de lift beter te begrijpen en om veranderingen in de prestaties van de lift te analyseren. Dit kan gebruikt worden om te voorspellen hoe deze zich verder zal gedragen. Dit zal de wereld van liftonderhoud op z’n kop zetten, denkt de Franse lift monteur Thierry Debever.

“Door de gegevens over de snelheid, het aantal stops, deursluitingen, temperatuur, etc. over langere tijd te bekijken, kan het systeem ons meer over de prestaties van de lift vertellen. Hierdoor is het mogelijk geworden om een monteur te sturen om een bepaald onderdeel te vervangen ver voordat deze voor problemen zou kunnen zorgen. Soms weten onze klanten niet eens waarom wij komen, omdat zij nog niks aan de lift hebben gemerkt. Wij leggen dan uit dat de lift binnenkort mogelijk stil kan vallen. Dat is het mooie van “connected” liften.”

Door het nieuwe systeem is het mogelijk geworden voor de monteur om alvast het juiste onderdeel te bestellen zonder de installatie eerst te hoeven inspecteren. Dit onderdeel kan – na een controle tijdens de onderhoudsbeurt en toestemming van de klant – in sommige gevallen direct door de monteur vervangen worden.

Deze informatie over de lift is niet alleen voor de monteurs beschikbaar. KONE klanten hebben hier ook toegang tot en kunnen elk moment van de dag zien hoe hun lift presteert. Ook kunnen zij onderhoud inplannen wanneer nodig.

De technologie heeft zeker een positieve stap voorwaarts gemaakt. Hierdoor is het mogelijk om veel nieuwe diensten te bieden aan de klanten. En de toekomst heeft nog veel meer in petto, zoals Risto het beschrijft.

“Alles zal verhuizen naar de cloud, waardoor we installaties vanaf een afstand kunnen monitoren. Onderhoudsmonteurs, zoals wij, blijven nodig om de liften schoon te maken, te smeren en te onderhouden, maar ons werk zal nog makkelijker en efficiënter worden.

In Nederland zetten we ook steeds meer stappen. De eerste 24/7 Connected Care onderhoudscontracten zullen dit najaar verkocht kunnen worden!

Cookies

We gebruiken cookies om de functionaliteit van de site te optimaliseren en om u de best mogelijke ervaring te geven tijdens het surfen op onze site. Als u hiermee akkoord gaat en alle cookies accepteert, hoeft u alleen maar op de knop 'Accepteren' te klikken.

WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

Geen land gevonden

Naar landenwebsite