Stelt u zich eens voor, een lift die voorspelt wanneer u thuiskomt, klaar staat en u naar de juiste verdieping brengt. Die zelfs stopt en op u wacht wanneer u snel iets bij de buren moet afgeven. Een lift die precies weet waar u behoefte aan heeft.
Deze toekomstvisie - die minder ver weg is dan u zou denken - komt van Timo Tiainen, concepts en design directeur bij KONE.
“Gebouwen worden intelligenter en steeds meer geautomatiseerd. Ze kunnen zelf nadenken en reageren op de behoefte van mensen.”
Dit is slechts het begin van de grote verandering in gebouwautomatisering. Intelligente gebouwtechnologie centraliseert de aansturing van toegang tot temperatuur, verlichting en ventilatie. In de toekomst zullen deze intelligente systemen functioneren als uw persoonlijke navigatie in het gebouw, net als nu al het geval is met smartphones, voorspelt Tiainen.
"Mensen willen zich eenvoudig kunnen voortbewegen, maar natuurlijk altijd hun privacy waarborgen. Een gezichtsherkenningssysteem kan uitkomst bieden, omdat deze mensen kan volgen zonder hun identiteit te weten."
De slimme toekomst
Door de stress uit het navigeren door publieke ruimtes als winkelcentra te halen, bieden deze nieuwe intelligente bewegwijzeringssystemen nieuwe commerciële mogelijkheden.
"Met strategieën die nu op het internet gebruikt worden kunnen we shoppers een gepersonaliseerde aanbeveling geven. Bijvoorbeeld, als het systeem heeft opgemerkt dat iemand 3 schoenenwinkels heeft bezocht, kan deze aanbevelingen doen voor gelijkwaardige winkels of voor leuke koffietentjes om een korte pauze te nemen."
Het team van Tiainen doen continu onderzoek naar megatrends als verstedelijking, vergrijzing en digitalisering en stemmen de toekomstige oplossingen hierop af.
Een goed voorbeeld hiervan is de nieuwe KONE Destination signalering, die de traditionele knoppen van de lift vervangt met een geavanceerd touchscreen. Wanneer u zich naar het paneel in de lobby begeeft, gaat deze aan en vraagt u om een cirkel te schuiven naar de verdieping waar u naartoe wilt. De rest gaat automatisch. De lift komt en er gaat een lampje branden om aan te geven dat deze naar uw bestemming gaat. Vervolgens brengt deze u naar de juiste verdieping zonder een knop aan te hoeven raken.
Alles kunnen aanraken
"Touchscreens beïnvloeden steeds meer hoe we apparaten gebruiken, dit geldt ook in liftenland," zegt Tiainen.
De meeste mensen weten hoe ze moeten swipen, maar deze opkomst van de smartphone technologie is niet altijd even makkelijk te gebruiken door ouderen en mensen met speciale behoeftes.
Vergrijzing is één van de wereldwijde megatrends die zorgt voor een vraag naar intelligente besturingssytemen. Zeker in markten als China, waar miljoenen ouderen in hoge gebouwen wonen en steeds afhankelijker worden van de lift. KONE streeft er naar om hen te ontzorgen door continu uitgebreid onderzoek te doen naar hun ervaringen.
"We doen uitgebreide gebruiksvriendelijkheidstesten met diverse doelgroepen om er zeker van te zijn dat onze oplossingen door iedereen gebruikt kunnen worden. Zowel jong als oud," zegt Tiainen.
En terwijl deze nieuwe ontwikkelingen ons leven een stuk eenvoudiger maken brengt dit ook de nodige uitdagingen met zich mee. Eén daarvan is het gevoel dat men de controle verliest.
"Moderne liften werken zo soepel dat men het nauwelijks doorheeft dat ze bewegen. Voor mensen die zich afvragen of de lift daadwerkelijk naar de juiste verdieping gaat - zeker als er geen knoppen in de lift zitten - kan een bewegend lichtpaneel die de precieze locatie van de lift aangeeft een oplossing zijn, " legt Tiainen uit.
Nog beter, een holografische weergave zou mensen nog meer kunnen helpen om deze nieuwe technologie te omarmen. "Maar het is slechts een kwestie van tijd dat iedereen gewend raakt aan slimme gebouwen die precies weten wat we nodig hebben. "