Naar schatting zijn er 29 miljard apparaten en sensoren die data verzamelen. Dit varieert van kleine producten, tot auto’s, gebouwen en bruggen. Dingen die dagelijks gebruikt worden, zoals koffiezetapparaten en koelkasten, kleding, en zelfs delen van ons lichaam worden nu met het internet verbonden.
De behoefte om deze constante stroom van data beter te beheren, begrijpen en analyseren heeft er voor gezorgd dat KONE en IBM een samenwerking zijn gestart. Met als doel om nieuwe diensten te creëren en bestaande te verbeteren, speciaal voor onze klanten en eindgebruikers.
KONE maakt gebruik van de IoT en Cloud ontwikkelplatformen van IBM om zo data te verzamelen van diverse sensoren en systemen in onze producten. Binnenkort zal dit in Nederland beschikbaar komen voor liften en later verder uitgebreid worden naar roltrappen, deuren en toegangspoorten.
“Door gebruik te maken van het IBM Watson platform, kunnen we de betrouwbaarheid en de beschikbaarheid van de liften verbeteren. Ook kunnen we een betere ervaring bieden, de reistijden verkorten en de doorstroming in steden verbeteren. Wij onderscheiden ons doordat wij deze nieuwe inzichten zullen gebruiken om onze service te verbeteren.”
NIEUWE DIENSTEN EN ERVARINGEN
“Onze systemen redeneren en creëren hypothesen over wat er aan de hand zou kunnen zijn, en nog belangrijker, ze leren hiervan. Dat betekent dat hoe meer data deze systemen krijgen, hoe beter ze zulen worden. Voor KONE betekent dit dat deze technologie de monteurs kan helpen om vooraf te bepalen of een onderdeel onderhoud, reparatie of vervanging nodig heeft. Dit maakt de weg vrij voor predictief onderhoud.” Aldus Harriet Green van IBM.
Samengevat, de reis door een gebouw wordt sneller, veiliger, beter en gepersonaliseerd. Doordat het platform flexibel is zijn de mogelijkheden en voordelen eindeloos. “Een voordeel voor facility manager is dat ze kunnen bepalen op welke verdiepingen liften klaar moeten staan op een bepaald tijdstip.” Voegt Green Toe.
MOGELIJKHEDEN VOOR KLANTEN
De mogelijkheden voor onderhoud zijn slechts het begin. Het is een onderdeel van één van de vele nieuwe diensten die ontwikkeld kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan het op afstand openen van een deur als er een pakket bezorgd wordt.
Dankzij de samenwerking met IBM wil KONE ontwikkelaars stimuleren om op basis van API’s nieuwe applicaties te bouwen waarmee diverse installaties kunnen worden verbonden. Alles voor een soepelere, veiligere en gepersonaliseerde ervaring voor de eindgebruikers.
“Een KONE partner kan bijvoorbeeld een app ontwikkelen waarmee mensen de mogelijkheid hebben om een lift te reserveren op drukke tijdstippen,” legt Green uit. “Het restaurant personeel kan een signaal ontvangen wanneer een grote groep onderweg is zodat zij alvast voorbereidingen kunnen treffen. Facility managers kunnen de evacuatie plannen optimaliseren,” voegt ze toe.
Deze samenwerking zal naar verwachting de manier waarop KONE werkt en technologieën gebruikt de komende jaren veranderen.