WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

United States

Naar landenwebsite

Back to top

Delen

IoT drukt z'n stempel

Internet of Things (IoT) heeft de aandacht getrokken van de technologie- en bedrijfswereld. Dit jaar lanceerde KONE wereldwijd de 24/7 Connected Services waarbij gebruikt wordt gemaakt van deze technologie. Voor de lancering is deze nieuwe service bij een aantal gebouwen getest, waaronder bij die van Humlegården in Stockholm.

Wanneer bedrijven op zoek zijn naar de beste kantoorlocaties in Stockholm, dan komen ze uit bij Humlegården Fastigheter, eigenaar van een aantal van de meest exclusieve gebouwen in deze stad. De klanten van Humlegården verwachten alleen het beste. Vanzelfsprekend passen problemen met de lift hier niet bij.

“Het is één van onze grootste uitdagingen,” aldus Per Rosén head of operations and maintenance bij dit bedrijf. “Als een lift niet naar behoren functioneert, raken huurders geïrriteerd en dat is een groot probleem voor ons. Als een gebouw in het hogere segment maar één lift heeft en deze is niet beschikbaar, dan kunt u zich voorstellen wat er dan gebeurt,” zegt hij.

In het begin van 2016 kwam Humlegården met een simpel maar uitdagend verzoek, herinnert Jaakko Kaivonen, managing director, KONE Scandinavia. “De opdracht van Humlegården was erg duidelijk: ‘We willen geen ongeplande stilstand meer, maar gebruik maken van intelligente technologie om technische storingen te voorspellen voordat ze ontstaan.”

Gebruik maken van slimme technologie

Het was zeker een grote opdracht. Op dat moment zaten we in de eerste fases van het ontwikkelen van wat later de 24/7 Connected Services zouden worden. Dit systeem maakt gebruik van het IBM Watson IoT platform om data vanuit de lift te analyseren en mogelijke problemen te voorspellen voordat ze ontstaan. Humlegården is al tientallen jaren klant bij ons en staat altijd open voor nieuwe technologieën. Mede daarom werden zij geselecteerd als één van de eerste pilots voor de 24/7 Connected Services. Deze samenwerking en die met IBM hielpen ons een krachtige nieuwe applicatie voor IoT te ontwikkelen.

Traditioneel liftonderhoud is gebaseerd op de leeftijd en het gebruik van de lift. Onderdelen worden onderhouden en vervangen op basis van de geschatte levensduur. Het grootste nadeel hiervan is dat liften niet altijd aan deze verwachtingen voldoen. De nieuwe aanpak verzamelt continu op afstand data, analyseert deze om te begrijpen waar de individuele installatie behoefte aan heeft en voorspelt wanneer er een mogelijk probleem kan ontstaan. Hierdoor kan preventief onderhoud worden uitgevoerd met minimale stilstand.

Voor het Humlegården project zijn we begonnen met het verbinden van sensoren met tientallen liften, met elk meer dan 200 meetpunten voor data. Deze wordt continu verstuurd naar de 24/7 Connected Services cloud. Dit was het punt, zegt Kaivonen, waarop de echte uitdaging begon. Namelijk, het vinden van bruikbare patronen in een enorme stapel met verzamelde data.

IoT schiet te hulp

“Iedereen heeft het over IoT – het is een trend. Je verbindt zaken met de cloud en het levert een enorme hoeveelheid data op. Ik vraag mij af of dat echt spannend is. Waar het echt interessant wordt is als je er intelligentie aan toe voegt. Dit is waar IBM Watson een rol speelt,” merkt hij op.

Rosén ziet deze zelflerende systemen als de toekomst voor gebouwbeheer. Zeker in landen waar duurzaamheid prioriteit heeft en het besparen van energie en het verlengen van de levensduur van installaties een duidelijk doel is.

Markus Huuskonen, Head of maintenance processes bij KONE, vertelt dat de 24/7 Connected Services beter worden als meer liften verbonden worden. “We zijn continu bezig met verbeteren. Dus hoe meer data we krijgen, des te beter onze service zal zijn. Het platform dat we gebruiken is zelflerend waardoor deze Connected Services zeker een grotere rol zullen gaan spelen in de toekomst.

Voor nu heeft dit pilot project in Zweden gezorgd voor grote belangstelling onder gebouweigenaren, die met name zeer geïnteresseerd waren in het predictieve onderhoud.

“Het idee heeft de interesse gewekt van veel van onze klanten,” zegt Kaivonen. “Als je het goed bekijkt, verkopen we geen diensten, maar veiligheid en beschikbaarheid. En ik denk dat dit voor veel mensen van belang is.”

Ook in Nederland zijn wij inmiddels bezig met de eerste pilots van deze nieuwe 24/7 Connected Services. Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw gebouw? Lees dan hier verder.