WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

United States

Naar landenwebsite

Back to top

Aandrijving van de lift

Een liftcabine kan op verschillende manieren worden ‘aangedreven’. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een liftmachine in combinatie met staalkabels en een tegengewicht spreken we van een tractielift. In deze situatie hangt aan de ene zijde van de staalkabels de liftcabine, en aan de andere zijde het tegengewicht. Doordat de staalkabels over de machine heenlopen, zal de liftcabine gaan bewegen zodra de liftmachine ingeschakeld wordt. Afhankelijk van de draairichting van de machine zal dit op- of neerwaarts zijn.

Bij tractieliften bestaan er 2 soorten aandrijvingen, de zogenaamde ‘geared’ en ‘gearless’. Bij de ‘geared’ liftmachines wordt de lift aangedreven door een wormwieloverbrenging. Deze overbrenging verlaagt de snelheid van de motor naar de liftsnelheid. Bij oudere liften wordt dit type liftaandrijving aangestuurd in twee snelheden. Om de lift te laten stoppen wordt dan het toerental van de motor verlaagd en vervolgens uitgeschakeld. Bij moderne liften wordt er gebruik gemaakt van een frequentieregelaar. In dit artikel leest u meer over frequentieregeling bij liftinstallaties.

Het tweede type liftaandrijving is de ‘gearless’ installatie. Dit type liftmachine heeft geen wormwieloverbrenging. De gearless uitvoering komt tegenwoordig verreweg het meeste voor in gebouwen. Bij dit type aandrijving is er geen machinekamer noodzakelijk, omdat de liftmachine erg compact is; de liftmachine past gewoon in de liftschacht. Er is geen overbrenging die met olie gesmeerd moet worden, dus er is minder onderhoud nodig en het is milieuvriendelijker. Ook zijn er minder onderdelen in de liftmachine aanwezig die kunnen slijten en is een gearless liftmachine zuiniger in energieverbruik.

Dan is er ook nog de hydraulische lift. Bij dit type lift wordt de aandrijving verzorgt door oliedruk. Hierbij bedient een motor een oliepomp, die vervolgens voldoende druk opbouwt om - met behulp van het aanwezige hydraulische stuurblok en cilinder - de liftcabine omhoog te ‘duwen’. Wanneer de lift neerwaarts beweegt wordt de motor niet gebruikt, maar wordt met behulp van het stuurblok de druk in de cilinder langzaam vermindert waardoor de cabine door zijn eigen gewicht gaat dalen. De cilinder kan direct aan de cabine bevestigd zijn, maar ook door middel van staalkabels. Dit is o.a. afhankelijk van de gebruikte constructie.

Meer over het vervangen van de aandrijving van de lift

In deze video vertelt onze collega Aad meer over het vervangen van de aandrijving van de lift. Hij legt uit waar u dit component vindt, hoe ingrijpend het vervangen is en wat de voordelen zijn.

Het vervangen van de liftmachine

Doorgaans is een liftmachine na ongeveer 20 tot 25 jaar aan vervanging toe. Wanneer de levensduur van de liftmachine ten einde loopt, zijn er vaker storingen en klachten merkbaar, of de lift stopt niet meer netjes ter hoogte van de verdiepingsvloer. Bij oudere machines met een overbrenging kan er ook olie gaan lekken op de remschijven wat kan leiden tot gevaarlijke situaties. Vaak wordt een liftmachine in zijn geheel vervangen. Soms gebeurt dit tegelijkertijd met het vervangen van de liftbesturing en het plaatsen van een frequentieregeling. Dit gebeurt doorgaans bij oudere liftinstallaties in bijvoorbeeld appartementencomplexen . Bij modernere liften kan er een energiezuinigere motor worden geplaatst.

Het vervangen van de liftmachine door een moderne variant heeft vele voordelen. Naast veiligheid en betrouwbaarheid van de liftinstallatie, kan een nieuwe liftmachine voor een aanzienlijke energiebesparing zorgen, zeker in combinatie met een frequentieregeling. Wanneer wordt gekozen voor een gearless machine is er geen smeerolie meer nodig. Naast een kostenvoordeel, draagt dit ook nog eens bij aan het milieu. Zowel de energiebesparing en minder onderhoud door het ontbreken van olie, kan het vervangen van de liftmachine tot een daling van de kosten voor de VVE leiden.

Foto cover modernisering handboek