De duurzaamheidsdoelen binnen KONE liegen er niet om: in 2030 wil de organisatie volledig CO2-neutraal werken. Scope 1 draait om directe CO2-uitstoot, veroorzaakt door bronnen binnen KONE. “Ons wagenpark bestaat uit 700 auto’s. Deze zijn samen voor ongeveer 98% verantwoordelijk voor alle CO2-uitstoot van onze organisatie in Nederland. De snelste manier om het gestelde doel te behalen, is dus om volledig elektrisch te gaan rijden”, aldus Sam.
Servicemonteurs elektrisch op weg
Monteurs, servicemedewerkers, sales, maar ook field managers zijn regelmatig onderweg naar klanten. Dit is dan ook de grootste groep medewerkers die met een wagen van KONE rijdt. Tijd om elektrisch rijden niet meer als keuze aan te bieden, maar verplicht te stellen. Sam: “Soms merken we nog wat weerstand. Sommige monteurs zijn bang dat ze te veel bezig zijn met laden en dat het stress oplevert: ‘haal ik het wel’. Gelukkig is er ook een groep die er positief tegenover staat en juist eerder elektrisch wil rijden. Dat proberen we dan ook altijd te regelen, ook al zijn ze nog niet aan de beurt voor een andere auto. Uit welk ‘kamp’ iemand ook komt; als collega’s eenmaal een elektrische auto gewend zijn, willen ze niet meer anders. Bovendien faciliteert KONE voor de monteurs ook de laadpaal. Als een medewerker kiest voor een elektrische auto en hij heeft de mogelijkheid om thuis een laadpaal te plaatsen, dan betaalt KONE de paal en de installatie ervan. Uitgangspunt is dat we voor deze groep geen benzineauto’s meer bestellen en dat is sinds het beslissingsmoment ook niet meer gebeurd.”
Bussen over op 1 januari 2025
Na deze grote stap blijft er nog maar een klein groepje wagens over dat nog niet elektrisch rijdt. Sam legt uit hoe dat komt. “De bussen rijden nog steeds op diesel. Dat zit ‘m in de actieradius, de bussen zijn vaak zwaar beladen, en in de kosten. Het kantelpunt is 1 januari 2025: dan gaan we zeker over op elektrisch. Dat heeft twee redenen. Enerzijds omdat we onszelf hebben opgelegd in 2030 een volledig CO2-neutraal wagenpark te hebben. We werken met leasecontracten van 5 jaar, dus als we dat voor elkaar willen krijgen moeten we op 1 januari 2025 over. Anderzijds is die dag het kantelpunt omdat dan vanuit de overheid de BPM-vrijstelling voor de dieselbus verdwijnt en deze duurder wordt. Dan is het kostentechnisch dus interessanter. Daarnaast krijgen 30 tot 40 gemeenten vanaf 1 januari 2025 een zero-emissiezone en kan je met een nieuwe dieselbus de stad niet meer in. Als we eerder over kunnen naar elektrisch, doen we dat natuurlijk zeker.”
Persoonlijke missie
Los van de ambitieuze duurzame doelen van KONE, is Sam ook zelf gemotiveerd om steeds duurzamer te werken. “Het is voor mij een persoonlijke missie geworden om zo snel mogelijk alleen nog maar elektrische auto’s in te zetten. Als we met z’n allen op deze manier doorgaan op de planeet, dan geloof ik dat het snel ophoudt. Privé probeer ik zo CO2-neutraal mogelijk te leven en na te denken bij alles wat ik doe. En als ik daar bij KONE ook een rol in kan spelen, doe ik dat graag. In Nederland hebben we een fantastische laadinfrastructuur voor elektrische auto’s. Bovendien zijn we best een klein landje waardoor medewerkers over het algemeen geen gigantische afstanden per dag rijden, dus een elektrische auto past prima bij ons. Dat is een stuk beter dan een heleboel verbrandingsmotoren op de weg zetten”, sluit Sam af