Het TNO-keurmerk ‘Prestatieladder Socialer Ondernemen’ (PSO) is een meetinstrument dat binnen een organisatie zichtbaar maakt wat de organisatie bijdraagt aan de werkgelegenheid voor mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie.
Het doel van PSO is om meer mensen duurzaam geïntegreerd aan het werk te krijgen. De PSO is ingericht als een prestatieladder met vier niveaus, namelijk de aspirant-status en trede 1, 2 en 3.
Er zijn meerdere redenen om als organisatie het PSO-keurmerk aan te vragen, zoals dat sociaal ondernemen leidt tot meer creativiteit en innovatie in een organisatie en ook dragen PSO-gecertificeerde organisaties aantoonbaar bij aan een betere maatschappij. Het PSO-keurmerk vergroot namelijk de zichtbaarheid van het sociale bedrijfsprofiel.
KONE Nederland heeft in 2022 de hoogste trede, trede 3, behaald. Met een PSO-certificering dragen we aantoonbaar bij aan een samenleving waarin iedereen meedoet. Organisaties die de norm voor trede 3 halen, presteren wat betreft socialer inclusief ondernemen boven het gemiddelde van alle organisaties met minstens één medewerker uit de PSO-doelgroep in Nederland in dezelfde grootteklasse: ze behoren tot de 10% best presterende bedrijven.