People flow in kantoorgebouwen

People Flow in kantoorgebouwen

Kantoorgebouwen reflecteren het merk, de cultuur en visie van de eigenaren en huurders. Tegenwoordig zijn technologische oplossingen voor kantoren - die flexibiliteit en een soepele doorstroming mogelijk maken - essentieel voor het succes van het gebouw. Wij doen dan ook continu, uitgebreid onderzoek naar kantoorgebouwen. In dit artikel delen wij een aantal van onze bevindingen.

Er is een revolutie gaande onder kantoorgebouwen. Nieuwe technologieën, ambitieuzere doelstellingen en het nieuwe werken vragen om een compleet nieuw type gebouw. Met daarnaast een nieuwe manier van omgaan met de stroom mensen. Een soepele doorstroming heeft namelijk een grote impact op de beleving binnen het gebouw.

"De lobby geeft de eerste indruk van het gebouw en - bij een enkele huurder - het bedrijf", zegt Reetta Ranne, Senior User Experience Specialist bij KONE. "Het is ook het begin van de People Flow beleving." De lobby zet de standaard voor de rest van het gebouw. Van eenvoudig de receptie vinden tot het vermijden van lange rijen bij toegangspoorten of liften. Eenmaal door de lobby gaat het allemaal om de veranderende kantoorruimtes.

Kleine kantoren binnen het gebouw maken plaats voor een grote, open ruimte. Hiermee plaat biedend aan meer mensen met een positief effect op de interactie. Maar een open kantoor lay-out heeft ook beperkingen en daarom worden ruimtes steeds meer afgestemd op de activiteit. Hierbij kiezen mensen de meest geschikte ruimte voor hetgeen zij moeten doen, van een stille plek om te werken tot een ruimte voor vergaderingen. Dit zorgt voor meer bewegingen in het gebouw, omdat mensen diverse taken uitvoeren gedurende de dag. De people flow wordt hierdoor een stuk complexer.

People flow begrijpen

“Het begin voor een goede people flow planning is om de routes, knel- en knooppunten van het gebouw in kaart te brengen,” zegt Ranne.

Afbeelding

Het is geen eenvoudige taak om de people flow te managen. Men is afhankelijk van belangrijke factoren zoals het aantal mensen dat gebruik maakt van het gebouw, de layout en hoe mensen zich in en om het gebouw bewegen. Gebouwen hebben over het algemeen 3 piekmomenten: ochtend, lunch en het eind van de middag. Met diverse variaties hierop.

"Wanneer een kantoorgebouw één huurder heeft is er veel verkeer tussen de verdiepingen," legt Ranne uit. "In gebouwen met meerdere huurders zijn er verschillende patronen."

Pieken zijn vaak hoger bij gebouwen met maar één huurder doordat iedereen vergelijkbare patronen heeft. Meerdere huurders betekent een diversiteit aan culturen en patronen, waardoor er minder pieken zijn. Maar dit betekent niet dat er geen andere uitdagingen zijn.

"In een gebouw met meerdere huurders is een goede toegangscontrole essentieel," vertelt Ranne. “Gebruikers en people flow worden steeds diverser, denk bijvoorbeeld aan gebouwen met meerdere bestemmingen."

Daarnaast is het belangrijk om de beleving van alle typen gebruikers in gedachten te houden, want zij hebben allemaal andere behoeften.

"Kantoormedewerkers gebruiken het gebouw regelmatig en weten welke route ze moeten nemen, terwijl bezoekers behoefte hebben aan meer begeleiding," zegt Ranne. "Een goede doorstroming moet de bestaande people flow niet verstoren. Iedereen die gebruik maakt van het gebouw zou dezelfde toegangsmogelijkheden moeten hebben, zoals bredere poorten voor rolstoelgebruikers en niet-verblindend licht voor mensen met verminderd zicht."

En dat is nog niet alles. Door nieuwe ontwikkelingen in de Internet of Things is het mogelijk om sneller te reageren of om zaken te voorspellen. Als een huurder op een bepaalde verdieping altijd rond dezelfde tijd luncht, bijvoorbeeld, kunnen de liften op het juiste moment klaar staan zodat ze nog eenvoudiger naar het restaurant kunnen.

"De omgeving in het gebouw heeft impact op hun gemoedstoestand. Dit betekent dat als het gebouw functioneert zoals het zou moeten, dan kunnen gebruikers van een werkomgeving genieten die aansluit bij hun eigen stijl," aldus Ranne.

Een gunstige en stimulerende omgeving, zoals elk bedrijf kan bevestigen, draagt bij aan het boosten van zowel de productiviteit als de efficiëntie.

Afbeelding

Daarnaast is het belangrijk om de beleving van alle typen gebruikers in gedachten te houden, want zij hebben allemaal andere behoeften.

"Kantoormedewerkers gebruiken het gebouw regelmatig en weten welke route ze moeten nemen, terwijl bezoekers behoefte hebben aan meer begeleiding," zegt Ranne. "Een goede doorstroming moet de bestaande people flow niet verstoren. Iedereen die gebruik maakt van het gebouw zou dezelfde toegangsmogelijkheden moeten hebben, zoals bredere poorten voor rolstoelgebruikers en niet-verblindend licht voor mensen met verminderd zicht."

En dat is nog niet alles. Door nieuwe ontwikkelingen in de Internet of Things is het mogelijk om sneller te reageren of om zaken te voorspellen. Als een huurder op een bepaalde verdieping altijd rond dezelfde tijd luncht, bijvoorbeeld, kunnen de liften op het juiste moment klaar staan zodat ze nog eenvoudiger naar het restaurant kunnen.

"De omgeving in het gebouw heeft impact op hun gemoedstoestand. Dit betekent dat als het gebouw functioneert zoals het zou moeten, dan kunnen gebruikers van een werkomgeving genieten die aansluit bij hun eigen stijl," aldus Ranne.

Een gunstige en stimulerende omgeving, zoals elk bedrijf kan bevestigen, draagt bij aan het boosten van zowel de productiviteit als de efficiëntie.

Delen

Cookies

We gebruiken cookies om de functionaliteit van de site te optimaliseren en om u de best mogelijke ervaring te geven tijdens het surfen op onze site. Als u hiermee akkoord gaat en alle cookies accepteert, hoeft u alleen maar op de knop 'Accepteren' te klikken.