WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

United States

Naar landenwebsite

Back to top

Delen

De roltrap van 1900 tot nu

Heb je je weleens afgevraagd waardoor een roltrap eigenlijk beweegt? Hoe de onderdelen er precies uitzien? Hoe een roltrap ronddraait en hoeveel mensen er op kunnen staan? Lees dan verder en bekijk de video om antwoord te krijgen op deze en meer vragen.

Roltrappen in de Verenigde Staten vervoeren gemiddeld 12.000 mensen per dag. Dat komt neer op bijna 3 miljoen mensen per jaar. Aangezien er een stuk of 35.000 roltrappen in de VS zijn, betekent dat zo’n 105 miljard gebruikers per jaar. Ongelofelijk hoge cijfers dus en volgens de cijfers van de National Elevator Industry Inc. (NEII), lijkt de snelle toename van het aantal roltrappen niet te stoppen.

De roltrap is het geesteskind van de Amerikaanse uitvinder Charles Seeberger, die de eerste roltrap ontwikkelde en deze escalator noemde – een combinatie van het Latijnse woord scala, dat ‘trap’ betekent en het Engelse woord elevator. Hij toonde zijn uitvinding voor het eerst op de Wereldtentoonstelling in Parijs in 1900 en won er de eerste prijs mee.

In de 117 jaar daarna zijn roltrappen natuurlijk flink veranderd op een groot aantal punten nogal verbeterd. Ze zijn niet alleen langer geworden – zo zijn er roltrappen van wel honderden meters lang – maar ze zien er tegenwoordig vaak ook heel anders uit. Gebogen en spiraalvormige ontworpen roltrappen bijvoorbeeld kunnen bijzonder stijlvol zijn. De basisfunctie – een voortdurend bewegende trap die mensen gemakkelijk naar boven of naar beneden brengt – is echter hetzelfde gebleven.

Roltrappen worden tegenwoordig meestal van een combinatie van staal, aluminium en plastic gemaakt. Vroeger werd er weleens hout gebruikt, al dat kwam niet zoveel voor omdat dit materiaal niet zo lang mee gaat. De levensduur van een roltrap is namelijk bijzonder belangrijk, omdat een roltrap voortdurend in beweging is.

Bij de meeste roltrappen in warenhuizen en op vliegvelden, gaan de gebruikers met een snelheid van 0,5 meter per seconde omhoog of omlaag. Bij roltrappen onder de grond is dat vaak wat sneller, zo’n 0,75 meter per seconde.

Als roltrappen op de juiste manier gebruikt worden, zijn ze veilig en betrouwbaar, maar helaas gebeuren er wel eens ongelukken en andere incidenten. Zo’n 86 procent hiervan veroorzaakt de gebruiker zelf. Zo laten mensen hun tas weleens vallen, kijken ze te lang op hun telefoon of letten ze gewoon niet goed op, waardoor ze bijvoorbeeld hun balans verliezen.

Gelukkig komen ongelukken maar weinig voor. Roltrappen zijn daarom een populaire methode om mensen op comfortabele wijze te verplaatsen. Ondertussen staat de technologische ontwikkeling van de roltrap niet stil, dus wie weet hoe roltrappen er over nog eens 117 jaar uit zullen zien.

GUINNESS WERELDRECORDS VOOR ROLTRAPPEN:

Kortste roltrap:

Bewegende loopbrug in Okadaya More’s shopping mall in Japan met een lengte van 83,4 centimeter.

Langste roltrap:

De Central Hillside Escalator Link in Hong Kong is 800 meter lang.

Meeste roltrappen in een metrostelsel:

In het metrostelsel van Washington DC bevinden zich maar liefst 557 roltrappen, die door in totaal 90 technici onderhouden worden.

Langste roltrap in een metro:

Op het Admiralteyskaya-station in Sint-Petersburg in Rusland bevinden zich vier roltrappen naast elkaar, die 68,6 meter lang zijn en uit 770 tredes bestaan.

De eerste boogvormige roltrap ter wereld

KONE ontwierp twee boogvormige roltrappen in concertgebouw Elbphilharmonie in Hamburg, die meer dan 80 meter lang zijn en 21,43 meter hoog.