WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

Geen land gevonden

Naar landenwebsite

Back to top

Liftonderhoud voor VvE's

De lift is een essentieel onderdeel van uw gebouw. Waar u het liefst zo min mogelijk omkijken naar heeft. Met regelmatig onderhoud en de keuring elke 18 maanden heeft u het meeste gecoverd. Op deze pagina vertellen we meer over het onderhouden van uw lift.

Elke lift heeft regelmatig onderhoud nodig. Dat is niet enkel een feit maar zelfs wettelijk verplicht. Hoe vaak een lift onderhoud nodig heeft is van diverse factoren afhankelijk, bijvoorbeeld de leeftijd van de installatie en hoe vaak deze wordt gebruikt.

Tijdens het onderhoud wordt niet elk onderdeel bekeken. Natuurlijk wel de meest essentiële, maar daarnaast wordt het onderhoud uitgevoerd op basis van modules. Deze zijn specifiek op uw installatie aangepast en samengesteld aan de hand van de jarenlange ervaring van uw onderhoudspartij.

Wat gebeurt er tijdens liftonderhoud

Tijdens het liftonderhoud zal de monteur allereerst beginnen met creëren van een veilige werkruimte. Zodat hij of zij veilig de werkzaamheden kan uitvoeren en dat er ook voor de bewoners geen onveilige situaties kunnen ontstaan. De vaste monteur kent u lift als geen ander en kan meestal op basis van ervaring al beslissen wat er voor uw installatie noodzakelijk is.

Mocht tijdens het onderhoud blijken dat er een reparatie nodig is zal de monteur dit met u bespreken. Na uw akkoord kan de reparatie meestal direct na het onderhoud plaatsvinden. U heeft dan minimale stilstand van uw lift.

Onderhoudscontracten

Om het onderhoud van uw lift zo zorgeloos mogelijk te laten zijn kiezen de meeste VvE's voor een contract. Deze wordt meestal voor een langere periode afgesloten, bijvoorbeeld 1,3,5 of zelfs 10 jaar. In het onderhoudscontract zijn een aantal zaken opgenomen, waaronder:

  • Hoe vaak wordt uw lift jaarlijks onderhouden?
  • Wat is de responstijd bij storingen en opsluitingen?
  • Wilt u ondersteuning bij keuringen?
  • Eventuele reparatiekosten

Wist u dat het tegenwoordig mogelijk is om zelf uw onderhoudscontract geheel naar eigen wens samen te stellen?

Zelf uw liftonderhoudscontract samenstellen?

Met deze checklist bepaalt u waar u écht behoefte aan heeft

Preventief onderhoud

Wanneer een monteur onderhoud aan uw lift uitvoert zal dit meestal preventief zijn. Onderdelen die mogelijk in de toekomst voor stilstand kunnen zorgen worden uitvoerig bekeken en indien nodig - na overleg - vervangen. Een nieuwe variant hierop is predictief onderhoud, waarbij de lift zelf aangeeft wel onderdeel voor problemen kan zorgen en zelfs de monteur aanstuurt indien nodig.

Meer hierover leest u hier.

Wie kan de lift onderhouden

Er zijn diverse partijen die uw lift kunnen onderhouden, van klein, lokaal tot groot, nationaal. Verschillen tussen deze zitten met name in prijs, responstijd, innovaties en de kennis en ervaring van de monteur. In de regel kan elke partij uw lift onderhouden. Welke u kiest is afhankelijk van uw wensen.

Liftkeuringen

De keuring aan uw installatie wordt elk 18 maanden gedaan door een onafhankelijke partij. Tijdens de keuring kan de onderhoudsmonteur aanwezig zijn om u te ondersteunen, bijvoorbeeld door het geven van technische bijstand. Eventuele reparaties kunnen direct worden doorgegeven aan het kantoor zodat deze zo snel mogelijk gedaan kunnen worden.

Reparaties

Veel VvE's kiezen ervoor om een dekking voor reparaties op te laten nemen in het onderhoudscontract. Gemiddeld zit dit bedrag tussen de €150 en €250 per jaar. Hiermee kunnen kleine reparaties aan uw installatie vrijwel direct worden uitgevoerd. Natuurlijk altijd na overleg met u.

Verbinden met de cloud

Een recente ontwikkeling in liftonderhoud is het koppelen van de lift met de cloud. Data afkomstig van sensoren in de lift wordt continu geanalyseerd om patronen te herkennen en mogelijke problemen te voorkomen. Voor u betekent dit een hogere veiligheid en beschikbaarheid van uw installatie.

Heeft u een vraag of wilt u een offerte ontvangen?

Vul onderstaand formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!

Bel mij terug formulier - onderhoud