WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

United States

Naar landenwebsite

Back to top

Oplossingen voor een gezonder 'nieuw normaal'

Terwijl de regels versoepelen en we weer steeds meer in openbare gebouwen komen, is het belangrijk dat we ons daar veilig voelen. Van zelf-desinfecterende leuningen tot people flow planning, innovatieve oplossingen die het welzijn ondersteunen zullen mensen helpen de stap te maken naar het nieuwe normaal.

13 mei, 2020

Slechts een paar maanden geleden stapten we zonder erover na te denken in een lift en liepen we zo een drukke lobby van een groot gebouw binnen. Deze alledaagse dingen waren net zo normaal als je jas aan trekken of je haar in model doen.

Vandaag is alles anders. Terwijl we langzaam terugkeren naar onze werkplekken en andere openbare of semi-openbare gebouwen, moeten we wennen aan het nieuwe normaal. Plekken waar we eerder zonder na te denken bijeenkwamen, geven nu een gevoel van onzekerheid.

We moeten manieren vinden om ons weer opnieuw prettig te voelen in de ruimtes waar we eerder zo graag kwamen. We moeten goed nadenken over hoe we omgaan met onze dagelijkse omgeving, in steden en in de gebouwen waar we ons in verplaatsen.

img_KONE-Health and well-being-02

Begin dit jaar werd duidelijk dat COVID-19 verstrekkende gevolgen zou hebben op ons dagelijks leven. Onze servicemonteurs hebben een bijdrage geleverd om de samenleving tijdens de pandemie draaiende te houden en KONE 24/7 Connected Services heeft wereldwijd geholpen bij het voorkomen van ongeplande stilstand, vooral in kritieke omgevingen zoals ziekenhuizen.

Tegelijkertijd hebben KONE experts gewerkt aan nieuwe manieren om onze klanten te ondersteunen in voorbereiding op de anderhalve meter samenleving: het combineren van innovaties met bestaande technologieën en diensten om gebouwen gezonder te maken.

Twee belangrijke vragen stonden voorop bij het samenstellen van de KONE-reeks van health en well-being oplossingen: hoe kan KONE het risico op verspreiding van ziekten door contact met oppervlakken in ruimtes helpen verminderen; en hoe kan de people flow-expertise van KONE worden gebruikt om fysieke afstand te stimuleren en een veilige en gemakkelijke terugkeer naar openbare instellingen mogelijk te maken?

Eenvoudig afstand nemen

Een belangrijk punt waar eigenaren van gebouwen zich zorgen om maken is om ervoor te zorgen dat mensen zich bij terugkeer gemakkelijk, vrij en vol vertrouwen door gebouwen kunnen bewegen, aldus Hanna Inget, head of New Services and Solutions bij KONE. Hoe kunnen gebouwen worden gebruikt en zo nodig worden aangepast, zodat het mogelijk is om fysieke afstand te bewaren en drukte in gemeenschappelijke ruimtes zoals lobby’s en liften te verminderen?

img_KONE-Health and well-being-03

KONE People Flow Planning and Consulting is een service op maat die de veilige terugkeer van mensen naar gebouwen zoals kantoren kan ondersteunen. Met behulp van deskundige kennis, data en simulatietools biedt de service bijvoorbeeld inzicht in hoe fysieke afstandsmaten de stroom van mensen in een specifiek gebouw beïnvloeden en welke maatregelen kunnen helpen om drukte en knelpunten te verminderen. Door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie, modellen voor menselijk gedrag en wiskundige modellen, maakt onze People Flow Simulator een visuele simulatie mogelijk van verschillende scenario’s en ritten binnen een gebouw, van parkeergarage tot aan bureau. 

"Er zijn dagelijks meer dan een miljard gebruikers van KONE liften en roltrappen over de hele wereld, ons inzicht en onze expertise in people flow en hoe we de stromen van mensen in verschillende soorten gebouwen kunnen beïnvloeden, is ongeëvenaard", zegt Inget. “Deze expertise is bijzonder waardevol voor onze klanten wanneer zij of hun gebouwen voor grote veranderingen staan. People flow is onze kerncompetentie geworden.”

Geen knoppen meer aanraken

Toen in China vorige maand de mensen weer aan het werk gingen, werd een andere grote zorg met betrekking tot gedeelde ruimtes duidelijk: mensen wilde oppervlakken zoals drukknoppen of leuningen niet meer aanraken.

“Wat opviel, was dat mensen gewoon net zo lang voor de lift bleven staan wachten totdat iemand anders op de knop drukte,” aldus Inget.

img_KONE-Health and well-being-04

De KONE Elevator Call is hierop het antwoord. Hiermee kunnen gebruikers een lift oproepen met hun mobiele telefoon, waardoor het niet meer nodig is om mogelijk besmette knoppen of displays aan te raken.

De oplossing kan worden toegepast op sommige bestaande liften en is bijzonder geschikt voor liften uit de KONE DX-klasse. Deze laatste beschikken over ingebouwde connectiviteit en fungeren als een platform waarmee nieuwe diensten en oplossingen flexibel kunnen worden toegevoegd op het moment dat de behoeften van de klant zich voordoen. Dit is wat KONE nu heeft gedaan: ontwikkeld en gebouwd op bestaande oplossingen om de pijnpunten van onze klanten aan te pakken.

“Met KONE Elevator Call vermijdt u drukke liftlobby's en stapt u de lift in zonder gedeelde oppervlakken aan te raken. Dit is iets dat al eerder beschikbaar was voor liften in woongebouwen, we hebben deze oplossing nu verder ontwikkeld en uitgebreid zodat deze ook toegepast kan worden op liften in andere bestaande gebouwen'', zegt Inget.

Gemakkelijk ademhalen in de lift

Om de zorgen over gebruik van een lift verder te verminderen, introduceert KONE op geselecteerde markten de nieuwe KONE Elevator AirPurifier. Het maakt gebruik van technologie - waaronder een geavanceerd photocatalytic oxidation (PCO) proces ontwikkeld door NASA voor luchtregeling in ruimtevaartschepen. Om de luchtkwaliteit in de liftcabine te verbeteren zorgt dit proces ervoor dat de meeste potentiële verontreinigende stoffen, zoals bacteriën, virussen, stof en geuren, worden vernietigd.

img_KONE-Health and well-being-05

Bovendien kunnen de KONE DX-klasse liften worden geleverd met antimicrobiële leuningen en wandafwerkingen, gespecialiseerde coatings die tot 99% van de bacteriën verminderen. Dit is een eerste verdedigingslinie tegen de verspreiding van ziekten door besmette oppervlakken.

Zonder angst een leuningband vasthouden

Volgens Inget constateerden gebouweigenaren in de eerste weken van de pandemie dat roltrapgebruikers zich steeds minder vasthielden aan de leuningband.

Ze begrijpt het: “Als je niet zeker weet of de leuningband schoon is, dan wil je die ook niet vasthouden.” Maar je niet vasthouden aan de leuning is geen goede optie omdat je gemakkelijk je evenwicht kan verliezen op een roltrap en het risico loopt om te vallen. Er was een oplossing nodig om beide problemen aan te pakken.

"Het resultaat is KONE Handrail Sanitizer, een leuningbandreinigingsoplossing voor roltrappen dat een type ultraviolet licht (UV-C) gebruikt om de leuningband continu te reinigen wanneer de roltrap in gebruik is", aldus Inget. Deze oplossing wordt in de roltrap geïnstalleerd, zodat gebruikers er niet aan worden blootgesteld. De leuningband is veel schoner en klaar om vast te pakken wanneer gebruikers op de roltrap stappen.

"Als je dit weet, hoef je geen keus te maken tussen het aanraken van een mogelijk besmet oppervlak of het bewaren van je evenwicht."

img_KONE-Health and well-being-06

In beweging blijven

Terwijl we allemaal leren leven volgens de nieuwe normen en regels binnen onze steden, buurten en gebouwen, zullen we een soepele people flow waarschijnlijk net zo belangrijk vinden als voorheen. De transparantie en het predictieve onderhoud van de cloudgebaseerde KONE 24/7 Connected Services kunnen hierbij helpen. 

De reeks health en well-being oplossingen - waaronder ook het contactloos openen van deuren en het realtime delen van informatie via KONE Information – kunnen worden gecombineerd en aangepast op de behoefte van de klant. Nieuwe oplossingen voor een gezonde en veilige people flow-omgevingen zullen we blijven ontwikkelen. 

'We waarderen allemaal de dingen in het leven die je een extra gevoel van veiligheid geven’, aldus Inget. “Ik ben erg enthousiast over de positieve impact die wij onze klanten kunnen bieden. In deze nieuwe realiteit voelt het goed om services en oplossingen te kunnen bieden die onze collectieve gezondheid en ons welzijn verbeteren. ”

Bekijk hier onze health en well-being oplossingen voor bestaande gebouwen.

Juridische disclaimer:
De diensten, producten en oplossingen die hier worden beschreven als KONE Health en well-being oplossingen, bevorderen de gezondheid en het welzijn. De oplossingen zorgen er echter niet voor dat er geen nieuwe ziekten of infecties zullen optreden in de ruimtes waar deze worden gebruikt. KONE kan niet aansprakelijk worden gesteld voor infecties of ziekten die in dergelijke faciliteiten voorkomen of voor de daaruit voortvloeiende medische gevolgen.

Delen