WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

United States

Naar landenwebsite

Cookies

We gebruiken cookies om de functionaliteit van de site te optimaliseren en om u de best mogelijke ervaring te geven tijdens het surfen op onze site. Als u hiermee akkoord gaat en alle cookies accepteert, hoeft u alleen maar op de knop 'Accepteren' te klikken. U kunt ook onze privacyverklaring bekijken..

  • KONE NL
Terug naar boven

Op weg naar een volledig duurzaam wagenpark

KONE heeft als doel om in 2030 volledig CO2-neutraal te werken. In Nederland, waar geen liften, roltrappen en automatische deuren geproduceerd worden, is de grootste winst te behalen bij de bedrijfsauto’s. Hoe pakken wij dit aan?

Afbeelding

Het wagenpark van KONE Nederland bestaat momenteel uit 675 bedrijfsauto’s. In het overgrote deel daarvan rijden onze monteurs. Gemiddeld 35.000 kilometer per jaar leggen zij met hun auto af.

KONE Nederland wil het doel – volledig CO2-neutraal werken vanaf 2030 – graag op tijd bereiken en is dus hard bezig het wagenpark te verduurzamen. De 675 bedrijfsauto’s moeten uiteindelijk allemaal elektrisch worden.

Pilot met elektrische auto’s en busjes

Het huidige wagenpark telt op dit moment 28 elektrische auto’s. Daarin rijden nu alleen nog kantoormedewerkers. Voor monteurs geven de elektrische auto’s nog wat uitdagingen, waaronder de actieradius en de beschikbare kofferbakruimte. Er zijn grotere auto’s beschikbaar die aan deze eisen voldoen, maar de kosten daarvoor zijn nog behoorlijk hoog.

KONE bekijkt nu de mogelijkheden om toch de CO2-uitstoot van de monteurs omlaag te brengen door elektrisch te gaan rijden. Zo wordt er mogelijk later dit jaar een pilot gestart met een aantal elektrische personenauto’s en busjes voor monteurs en technische specialisten die minder materialen nodig hebben.

Hoewel de mogelijkheid om elektrische busjes en personenauto’s voor monteurs in te zetten nu dus nog beperkt is, gebruikt KONE sinds 2020 al wel hybride auto’s om zo de CO2-uitstoot omlaag te krijgen. De besparing in CO2 ten opzichte van een niet-hybride auto is ongeveer 25 procent. Afgelopen jaar zijn er iets meer dan vijftig benzine- en dieselauto’s vervangen door een hybride exemplaar. Dit jaar gaan er nog eens rond de honderd auto’s vervangen worden.

Laadpalen en elektrische leasefietsen

Een elektrisch wagenpark heeft ook andere uitdagingen, bijvoorbeeld het benodigd aantal laadpalen. Op dit moment heeft KONE 18 laadpalen op kantoor - tien in Den Haag en acht in Veenendaal. Zowel het personeel als klanten en leveranciers kunnen er gebruik van maken en vooral hybrides met een kleine accu die snel leeg zijn, stonden daar voorheen vaak te laden. Vanwege de pandemie is het lastig om een inschatting te maken of dit aantal oplaadpunten voldoende is. Als er weer meer mensen naar kantoor gaan, wordt bekeken of er meer laadpalen nodig zijn.

KONE Nederland is ook bezig met een mobiliteitsplan, waarbij medewerkers kunnen kiezen om in plaats van met een leaseauto, met het openbaar vervoer naar het werk te gaan of een elektrische fiets te leasen. Collega’s die een auto nodig hebben voor bijvoorbeeld een klantbezoek kunnen gebruik maken van onze leenauto’s.

Bereik, kofferbak en kosten

Kantoormedewerkers die toch graag een leaseauto willen, kunnen momenteel nog kiezen tussen een benzineauto, hybride of elektrische leaseauto. In de nabije toekomst zal een elektrische auto de enige optie zijn voor het kantoorpersoneel – natuurlijk om het doel van CO2-neutraal werken te kunnen halen.

Medewerkers worden gestimuleerd om een elektrische leaseauto te kiezen, door hen de mogelijkheid te bieden een duurdere auto te nemen, omdat de brandstofkosten voor KONE vervolgens lager liggen. Ook kunnen ze als onderdeel van het leasecontract een laadplaats thuis aan laten leggen.

Voor onze monteurs zal het nog iets langer duren voordat zij zich verplaatsen met een elektrisch voertuig. Hoe snel dit zal gaan hangt af van de ontwikkelingen in de komende jaren: de actieradius, laadruimte en prijs.

Meer weten over wat KONE doet op het gebied van duurzaamheid?